Увійти
Нотатки установника ГБО. Налаштування ГБО своїми руками

Перед початком налаштування ГБО ми повинні зрозуміти принцип роботи системи подачі палива бензинового двигуна, тому що газова система працює на її основі.

Це система управління зі зворотним зв'язком, в якій головним параметром регулювання є оптимальний склад суміші. Оптимальний склад – це співвідношення, при якому окислювача (кисню) рівно стільки, скільки необхідно для згоряння всього палива (бензин, пропан). Перевірка складу суміші здійснюється за допомогою лямбда зонда, який вимірює кількість залишкового кисню у вихлопних газах і за його свідченнями бензиновий блок управління передає керуючий вплив на бензинову форсунку, зменшуючи або збільшуючи час відкриття. Якщо суміш збагачена, час відкриття форсунки буде зменшуватися, якщо ні – буде збільшуватися. Лямбда зонд подібно до акумуляторної батареї генерує напругу від (0,1 V) до (1 V). Багатому складу суміші відповідають показання лямбда близькі до 1 В, не збагаченому – до 0 В. Цей опис, звичайно, не дає повного уявлення про всі параметри, які впливають на склад суміші, але, розуміючи принцип регулювання, ви з легкістю зможете самостійно робити настроювання газової системи.

Крім показань лямбда зонда на сучасних автомобілях є ще кілька показників, які характеризують склад суміші. Це короткострокова паливна корекція і довгострокова паливна корекція. (Я все спрощую для розуміння, не заглиблюючись в теорію). Ці коефіцієнти вказують, скільки електронний блок управління (далі ЕБУ) додав або відняв палива, щоб зберегти оптимальний склад суміші. Коефіцієнти мають чисельне значення в процентах і можуть бути як з негативним, так і з позитивним знаком, але при цьому вони направляються до нуля. Позитивне значення вказує, що ЕБУ додає паливо для підтримки оптимуму складу суміші, негативне вказує, що суміш збагачена і ЕБУ забирає паливо. Збагачення здійснюється шляхом збільшення часу відкриття форсунок, збіднення – шляхом зменшення часу.

Для зчитування цих корекцій вам необхідно буде придбати діагностичний сканер. У деяких газових системах він вбудований в газовий блок управління, і ви зможете за допомогою кабелю ГБО не тільки зчитувати корекції, але і зчитувати дані силового агрегату і навіть видаляти помилки бензинового ЕБУ! Якщо автомобіль "старий" то спиратися при налаштуванні ГБО доведеться на показання лямбда зонда або на час відкриття бензинових форсунок. Принцип налаштування ГБО полягає в тому, щоб всі перераховані вище параметри були однаковими як на бензині, так і на газу. Однаковість може бути не абсолютною, допускається не значна похибка.

Інструкції по налаштуванню різних систем є в інтернеті, їх нескладно знайти. В одних системах регулювання суміші здійснюється у вигляді зміни положення точок на графіках, в інших – в зміні коефіцієнтів перерахунку для газових форсунок в 2D таблицях. У графічному вигляді візуалізація зручніша, тому графіки коефіцієнтів перерахунку на бензині і на газу маркуються різними кольорами і в разі неправильного регулювання графіки будуть відокремлені один від одного. Ви зрозумієте, в яких конкретно ділянках графіка вам необхідно збагатити або збіднити суміш. Зниження коефіцієнта в конкретній точці призведе до збіднення суміші підвищення до збагачення. Ось в цьому місці для початківців починається найважче. Необхідно зрозуміти, що бензиновий блок управління сприймає подачу газу як подачу бензину! Він "думає", що продовжує працювати на бензині. Відповідно, якщо ми будемо збільшувати подачу газу, бензиновий блок управління буде прагнути його збіднити, зменшуючи показання часу відкриття бензинових форсунок. Спрацьовує зворотний зв'язок по датчику кисню.

Настройка ГБО 4 поколення своїми руками

Чому час відкриття газових форсунок повинен бути більшим, щоб забезпечити такий же склад суміші, як і на бензині? Це обумовлено фізичними властивостями газу. Все дуже просто. Щільність пропану 0.51 кг/л, щільність бутану 0.58 кг/л, щільність бензину 0,73 кг/л. Енергія одиниці об'єму, співвіднесеної до літру, відповідно: 6100 ккал/л для пропану, 6834 ккал/л для бутану і 7718 ккал/л для бензину. Один літр бензину еквівалентний 1,25 л пропан-бутанової суміші. Тому для виділення однієї і тієї ж кількості тепла як на бензині ми повинні подати більше газу.

Якщо коефіцієнти перерахунку на настроювальному графіку або в таблиці занадто малі, значить, на авто встановлені форсунки з великими жиклерами або маємо високий тиск в газовій системі. Необхідно замінити жиклери на менші або знизити тиск.

Точну настройку ГБО необхідно проводити з діагностичним сканером. Для того, щоб бачити паливні корекції або показання лямбда зонда. На старих автомобілях в діагностичних параметрах корекції можуть бути відсутніми, тому спиратися доведеться на показання лямбда зонда.

Який сканер вам вибрати? Для початківців я б радив купувати найбільш бюджетний варіант ELM 327 або «Сканматик». Будь-який з цих приладів перекриє всі функції, необхідні для налаштування ГБО. Якщо ви вирішили виходити на професійний рівень, то, звичайно, можна придбати будь-який мультимарочний сканер.