Увійти
Адаптери для ГБО в особистому користуванні

Оснащення автомобіля газобалонною установкою обіцяє значне зниження витрат на паливо. Крім того, газ створює менш жорсткі навантаження на поршневу групу, сприятливо впливає на змазування циліндрів, не залишає нагару і лакових відкладень на деталях. Нарешті, двигун, який працює на газу, дає менш токсичний вихлоп, а цей параметр за важливістю починає конкурувати з потужністю і тяговими характеристиками.

«Газові» капризи

Всі вигоди від переходу на газ стають реальними лише при правильному налаштуванні газової системи. Переведення автомобіля на газове паливо вимагає відповідних змін в системі живлення двигуна. Більшість автомобілів, які перебувають сьогодні в експлуатації, оснащені двигунами, якими управляє електронний блок управління (ЕБУ). Електронне управління зберігається і при перекладі двигуна на газ. При цьому в систему управління двигуном додається ще один блок, який бере дані штатного ЕБУ, вносить в них свої корективи і формує сигнали управління газовими форсунками.

Блок управління є спеціалізованим комп'ютером, здатним не тільки перетворювати вхідні сигнали в керуючі. Його програмне забезпечення передбачає накопичення статистики змін робочих параметрів двигуна і автоматичну оптимізацію його роботи. Однак можливості автоматичної адаптації вприскування до мінливих умов обмежені. Змінився газодинамічний опір повітряного фільтра або якість газу, і ось вже робота двигуна далека від оптимальної, а його ефективність залишає бажати кращого.

Не святі ГБО налаштовують

Фахівці рекомендують регулярно приганяти машину на СТО для обслуговування і настройки ГБО. Але таке обслуговування можна проводити і самостійно. Електронне управління двигуном дає можливість зміни параметрів його роботи програмним способом, шляхом програмування блоку управління. Тут важливо, що обробка вхідних даних і формування керуючих сигналів відбувається в цифровому вигляді, і для отримання інформації від блоку управління, і для зміни його налаштувань використовуються загальноприйняті стандарти передачі даних. Це дозволяє використовувати в якості діагностичного обладнання будь-який комп'ютер, що і робиться на станціях техобслуговування.

Комп'ютер сьогодні не рідкість, багато хто має в своєму арсеналі цей потужний і універсальний інструмент. Потрібно тільки «навчити» його взаємодіяти з автомобілем. Для з'єднання автомобільного ЕБУ і комп'ютера необхідний адаптер для ГБО – спеціальний кабель з невеликим електронним пристроєм. Цей кабель з'єднує діагностичний роз'єм контролера ГБО з USB-портом комп'ютера. Електронна схема в складі адаптера необхідна для узгодження сигналів блоку управління з шиною USB.

Щоб комп'ютер «бачив» і «розумів» адаптер, необхідний драйвер, а для роботи з газовою установкою потрібна діагностична програма. Безліч діагностичних програм для контролерів різних виробників є в продажу або у вільному доступі в інтернеті.

Зрозуміло, що крім всього описаного, необхідне розуміння того, що і як налаштовувати. Але в будь-якій справі хороший інструмент – це половина успіху.

Переваги автоматичної настройки

Самостійна настройка газового контролера – це праця, що вимагає часу і терпіння, і для того, щоб взяти на себе цю працю, потрібні якісь причини. Які ж причини спонукають автолюбителів купувати адаптери і вникати в тонкощі налаштування?

Економія

Зрозуміло, що самостійна робота з автомобілем дозволяє зберегти в своєму бюджеті гроші, які в іншому випадку йдуть на СТО. Адаптер для аматорського застосування разом з програмним забезпеченням коштує приблизно стільки ж, у скільки обходиться одноразова діагностика ГБО. При тому, що налаштування контролера рекомендується проводити не рідше, ніж через кожні 10 000 км пробігу, вигода від придбання адаптера очевидна.

Оперативність

Люди, які користуються машиною багато і часто, зазвичай тонко відчувають зміни в її поведінці. І кожен раз, коли мотор працює «якось не так», хочеться виправити становище і повернути йому звичайну бадьорість. Кожен раз звертатися на СТО – накладно як фінансово, так і за витратами часу. Маючи своє діагностичне обладнання, можна швидко підлаштувати блок управління або, принаймні, вчасно виявити вагому причину для звернення до фахівця.

Якість

Це може здатися дивним, але в більшості випадків машина, яка приїхала на СТО, не цікава майстрам. Практично нікому з них не хочеться розбиратися в тонкощах і займатися тонким доведенням робочих параметрів. Як правило, майстер усуває першу виявлену причину неполадок, оголошує роботу виконаною і виставляє рахунок. Часто вся діагностика зводиться до запуску програми автоматичної настройки. В результаті гроші витрачені, а в реальних робочих режимах мотор знову діє на нерви своїми капризами.

Ніхто не знає машину краще, ніж той, хто на ній їздить! Маючи під рукою адаптер і ноутбук, можна провести діагностику ГБО при реальних навантаженнях в різних режимах, знайти недоліки в налаштуваннях контролера і усунути їх.

Вибір адаптера

Вибір в першу чергу залежить від того, яке ГБО встановлено на машину. «Газовий мозок» різних виробників часто відрізняється пристроєм, вбудованим програмним забезпеченням і діагностичними роз'ємами. Купуючи адаптер для обслуговування своєї машини, потрібно переконатися, що він може працювати з контролером, встановленим на автомобілі.

Більшість адаптерів здатні взаємодіяти з блоками управління різних виробників, але деякі контролери настільки оригінальні, що до них можна підключати тільки один, спеціально призначений для них адаптер.

У більшості випадків для особистого використання досить ідsагностичного кабеля для ГБО з одним роз'ємом, відповідним до встановленого контролера. Якщо ж передбачається обслуговувати різні машини, можна придбати адаптер для діагностики і настройки ГБО (LPG) з декількома роз'ємами: двома, п'ятьма і навіть дванадцятьма. Пристрої з декількома роз'ємами для ГБО різних виробників застосовуються на станціях техобслуговування. Більш висока ціна такого перехідника виправдана його універсальністю.

Практично такий же можна отримати, якщо зовсім відмовитися від роз'єму. На «автомобільному» наприкінці такого кабелю замість контактної колодки три одножильних штекера, які вибірково підключаються до контактів діагностичного роз'єму ЕБУ. Для використання такого адаптера необхідно знати терморегулятори роз'єму для кожного обслуговується контролера.

Недорогі адаптери побудовані на базі мікросхеми PL-2303 або аналогічної їй. Професійні кабелі мають в основі дорожчий, але надійний і стійкий в роботі мікрочіп FTDI. Варто також відзначити, що недавно з'явилися на нашому ринку, Bluetooth адаптер для ГБО, які мають компактний вигляд не мають жодних проводів.

Вибираючи адаптер ГБО, потрібно враховувати умови і особливості його використання. Очевидно, що не має сенсу купувати дорогий кабель з універсальним контактом для обслуговування однієї машини. І в той же час, можливо варто витратитися на обладнання з більш дорогою «начинкою», що забезпечує більш зручну роботу і надійні результати.